Tip: Activeer je studenten door peerfeedback met FeedbackFruits

Wil je studenten actief betrekken bij je onderwijs? Dan is peerfeedback essentieel. Peerfeedback helpt studenten kritisch te kijken en dieper te leren. Met de tool van FeedbackFruits zet je peerfeedback eenvoudig in.

Voordelen van peerfeedback

Uit onderzoek weten we dat studenten door peerfeedback actiever betrokken zijn in het leerproces. Dat komt omdat ze kritischer leren kijken naar het werk van de ander én naar dat van zichzelf. Zowel de ontvanger als de gever van de feedback komt zo tot dieper leren. Bovendien hoef je als docent niet meer alle studenten tussentijds van uitgebreide feedback te voorzien. Je hoeft alleen nog maar te reageren op de peerfeedback.

Eenvoudige online peerfeedback met FeedbackFruits

Met FeedbackFruits in Brightspace geven studenten elkaar gemakkelijk peerfeedback. Feedback geven gebeurt aan de hand van door jou opgegeven criteria, waarbij je gebruik kunt maken van een rubric of Likert-scale. Als docent zie je in een oogopslag wie de opdracht heeft ingeleverd en wie feedback heeft gegeven. Reageren op feedback gaat eenvoudig met een like of reactie. Omdat het geven en verwerken van de feedback asynchroon plaatsvindt, gaat het niet ten koste van lestijd. In onderstaande video (4:39) zie je de belangrijkste mogelijkheden:

Tips voor succesvolle peerfeedback

• Leer studenten hoe ze goede feedback moeten geven. Neem bijvoorbeeld een filmpje op waarin je zelf feedback geeft. Dat is even een investering, maar uit ervaring weten we dat studenten daarna kwalitatief betere feedback geven. Bovendien kun je de video hergebruiken.
  • Het is erg belangrijk om de deadlines voor het inleveren van opdrachten en geven van peerfeedback goed te communiceren naar de studenten.
  • Reageer op de feedback via een filmpje. Dat is niet alleen snel, maar je kunt ook nuance, emotie en andere non-verbale communicatie meegeven aan je studenten.
  • Laat studenten reflecteren op de ontvangen feedback, zodat ze er actief mee aan de slag gaan en er maximaal van leren. In FeedbackFruits kun je aangeven dat studenten een reflectie moeten schrijven.
  • Toon in de les een paar (anonieme) voorbeelden van goede en minder goede feedback en discussieer welke vorm van feedback het meest helpt in het leerproces.

Meer weten?

Lees dan de artikelen Feedback en FeedbackFruits voor instructies en praktische tips om zelf aan de slag te gaan.

Benieuwd naar peerfeedback met FeedbackFruits in de praktijk? In onderstaande video (6:53) deelt collega Caroline haar ervaring en geeft ze tips hoe je FeedbackFruits het beste inzet in de les.