Onderwijs Uitvoeren
Als docent sta jij in de frontlinie van het onderwijs: voor de klas! Zowel fysiek als online, zorg jij ervoor dat studenten (actief) leren, maar hoe krijg je dat ‘zweet op de juiste rug’? En hoe zorg je ervoor dat studenten zich verbonden voelen, met jou als docent en met elkaar? Met onderstaande artikelen hebben we de laatste onderwijskundige inzichten vertaald naar jouw klaslokaal om je verder op weg te helpen.
Artikelen
Gepubliceerd: 08/10/2021
Leren als een sociale activiteit werkt het best wanneer dit daadwerkelijk een sociale activiteit is: een gesprek tussen student & student of student & docent waarmee het onderwerp vanuit verschillende perspectieven belicht kan worden.
Gepubliceerd: 05/10/2021
Diepte leren en de stof écht begrijpen, gebeurt het beste als studenten zich persoonlijk verbonden voelen met het onderwerp. Activerende werkvormen hebben als doel dat studenten actief aan de slag met de nieuwe kennis. Ze leren beter, diepgaander en langduriger.
Gepubliceerd: 25/01/2022
Wij zijn ons brein. Maar hoe structureer je studiemateriaal zo, dat het ook aansluit op hoe onze hersenen werken? In dit artikel nemen we je mee in de uitdagingen van ‘ons brein’ en geven we tips hoe je jouw onderwijsdidactiek hierop kan aanpassen.
Gepubliceerd: 31/01/2022
Hybride onderwijs kan door corona beperkingen en studenten in quarantaine een oplossing zijn. Hiervoor zijn verschillende scenario's.
Gepubliceerd: 07/10/2021
Motivatie, in verschillende vormen, zorgt ervoor dat studenten actief zijn en willen leren. Door een juiste leeromgeving te creëren heb je als docent direct invloed op de motivatie van je studenten.
Gepubliceerd: 08/10/2021
De toetsing en assessment is passend bij de leeruitkomsten ontworpen, maar hoe kom je tot een betrouwbaar oordeel van het werk van studenten. Het is essentieel dat je het toetsingsproces gedurende de cursus en het beoordelingsproces voortdurend evalueert.
Gepubliceerd: 08/10/2021
Feedback is essentieel als studenten zich door gaan ontwikkelen en helpt de student te bepalen of ze nog op de juiste weg zitten. Feedback hoort de student te stimuleren en in staat te stellen om de opdracht de volgende keer beter uit te voeren.
Gepubliceerd: 08/10/2021
Leren is samen zijn met anderen, levendig verschillende meningen bespreken, brainstormen over en oplossen van complexe problemen. Je als student verbonden voelen met de opleiding heeft een positieve impact op het studentsucces.
Gepubliceerd: 08/10/2021
Studeren is voor studenten niet alleen een vak leren, maar ook het leren kennen van jezelf. De begeleiding van studenten is dus meer dan het aanreiken van kennis en vaardigheden, het gaat ook om begeleiding in het groeien als mens.
Gepubliceerd: 16/02/2023
Kennisclips en podcasts kunnen een waardevolle toevoeging zijn in je onderwijs. In dit artikel leggen we uit waneer je ze kunt gebruiken en waar je terecht kunt voor hulp.
Gepubliceerd: 07/09/2022
Onlangs schoof een groep kersverse docenten aan voor de survival course om wegwijs te worden met blended onderwijs binnen FDMCI. In dit artikel delen we 5 tips die we de docenten meegaven. Binnenkort ook een training volgen? Lees dan snel verder.