5 tips uit de survival course nieuwe docenten

Onlangs schoof een groep kersverse docenten aan voor de survival course om wegwijs te worden met blended onderwijs binnen FDMCI. In dit artikel delen we 5 tips die we de docenten meegaven. Binnenkort ook een training volgen? Lees dan snel verder.

De DLO is zoveel meer dan Brightspace

De Digitale LeerOmgeving (DLO) is het geheel van systemen en applicaties om het onderwijs mee te ondersteunen. Brightspace vormt hierin de kern, waardoor het niet verwonderlijk is dat DLO en Brightspace vaak als synoniem worden gebruikt. Maar de DLO biedt zoveel meer mooie tools om je les mee te verrijken! Denk aan MS Teams, Wooclap en Padlet (verderop in dit artikel) of de tools van FeedbackFruits om je studenten te activeren.

Applicaties van de DLO

Alles is terug te vinden in de Lecturer Course

Veruit meest gebruikte zin tijdens de training was: ‘Dit kun je terugvinden in de Lecturer Course’. In de Lecturer Course vind je alles over Brightspace, bijvoorbeeld hoe je groepen aanmaakt, mededelingen plaatst of studenten mailt. Heb je een vraag over Brightspace? Of over een van de andere onderwijstools? Je vindt het antwoord in de Lecturer Course.

Activeer je studenten en peil hun mening met Wooclap

Studenten leren meer als ze betrokken en actief zijn in de les. Tijdens een online meeting kun je bijvoorbeeld een icebreaker gebruiken met een kaart van Nederland waarop iedereen aangeeft waar hij/zij zich op dat moment bevindt.

Kaart van NL in Wooclap waarop deelnemers hun locatie aangeven.

Om voorkennis te activeren kun je vragen wat studenten weten over het onderwerp en de antwoorden laten weergeven in een wordcloud. Bespreek daarna klassikaal enkele reacties. Als docent krijg je inzicht met welke kennis je studenten binnenkomen en zie je ook eventuele misconcepties over het onderwerp. Meer weten over Wooclap? Lees dan dit artikel.

Woordenwolk in Wooclap om voorkennis te activeren

Werkafspraken tijdens een online les

De Hva heeft werkafspraken voor online lessen opgesteld. Dit helpt om afspraken te maken met je studenten zodat ze weten wat de bedoeling is. De afspraken vind je in de Lecturer course.

Evalueer en creëer samenvattingen met Padlet

Na afloop vroegen we de deelnemers 3 take aways te noteren die ze meenamen uit de training. Door de reacties te verzamelen op een Padlet-bord ontstond een samenvatting van de training. Handig om later nog eens terug te kijken. Daarnaast gaf het inzicht in wat de deelnemers hebben opgestoken en waar we volgende keer extra aandacht aan kunnen besteden. Dit werkt natuurlijk niet alleen voor trainingen, maar is ook handig voor je les! Meer lezen over Padlet.

Deelnemers plaatsen hun take aways op een Padlet.

Vervolgtrainingen lesgeven in MS Teams en nakijken in Brightspace

Eind september en oktober geven we twee vervolgtrainingen. In de training lesgeven in MS Teams krijg je tips en trucs om je online les vorm te geven. In de training nakijken in Brightspace leer hoe je opdrachten van studenten beoordeeld en gaan we aan de slag met rubrics. Deze trainingen zijn niet alleen voor beginnende docenten, iedereen is welkom! Schrijf je in via dit formulier.