Tips
Elke twee weken verschijnt een nieuwe blended learning tip in de nieuwsbrief van FDMCI. Hieronder vind je een overzicht van alle tips.
Gepubliceerd: 09/01/2024
Online samenwerken is een essentieel onderdeel van blended learning. Maar hoe doe je dat op een effectieve en leuke manier? Microsoft Teams is een handige tool die je daarbij kan helpen. In dit artikel geven we je vijf tips om online samenwerken makkelijker en leuker te maken.
Gepubliceerd: 30/10/2023
In dit artikel zetten wij handige informatie binnen en buiten de HvA op het gebied van AI en onderwijs op een rijtje.
Gepubliceerd: 21/09/2023
In een blended omgeving leren studenten zowel op de campus als online. Dit biedt mogelijkheden voor flexibiliteit en personalisatie, maar ook uitdagingen voor motivatie en zelfregulatie. Daarom delen we 7 tips om de motivatie en zelfregulatie te boosten, met HvA-voorbeelden.
Gepubliceerd: 11/04/2023
Met Activitool kun je de perfecte werkvorm vinden die past bij het doel van je les. Bovendien kun je direct zien welke digitale tools je kunt gebruiken om deze werkvorm uit te voeren, of welke werkvorm passen bij een specifieke tool.
Gepubliceerd: 06/03/2023
Om docenten te helpen bij het implementeren van formatief evalueren in hun lessen, hebben wij een praktische toolkit ontwikkeld. De toolkit volgt de 5 formatieve evaluatiestrategieën van Wiliam. Deze strategieën helpen je als docent om informatie over het leren te verzamelen.
Gepubliceerd: 07/02/2023
Vakken die blended zijn vormgegeven, zijn gemiddeld effectiever dan vakken die volledig fysiek of online zijn. In dit artikel delen we tips om je vak effectiever te maken.
Gepubliceerd: 12/01/2023
Met de AI-chatbot van GPT3 kunnen studenten in no-time teksten genereren voor verslagen en essays. Hoe gaan we daar als hogeschool mee om? En welke kansen biedt GPT3?
Gepubliceerd: 22/11/2022
5 podcast tips over onderwijs, verandering en innovatie etc. Van FDMCI-collega's en van buiten. Lekker voor onder een deken bij de kachel. Of zet een koptelefoon op en ga een blokkie om!
Gepubliceerd: 05/10/2022
In de training ‘Beoordelen in Brightspace met rubrics’ op 25 oktober van 16:10 - 17:00 delen we tips & tricks, is er ruimte voor het stellen van vragen en ga je zelf aan de slag in je eigen course.
Gepubliceerd: 20/09/2022
Laat studenten een afspraak met je maken wanneer het jou uitkomt. Zonder heen en weer mailen. Het kan met Microsoft Bookings.
Gepubliceerd: 07/09/2022
Onlangs schoof een groep kersverse docenten aan voor de survival course om wegwijs te worden met blended onderwijs binnen FDMCI. In dit artikel delen we 5 tips die we de docenten meegaven. Binnenkort ook een training volgen? Lees dan snel verder.
Gepubliceerd: 26/07/2022
Als nieuwe medewerker komen er veel afkortingen en begrippen op je af. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer. Op deze pagina vind je een handig overzicht en linkjes om je op weg te helpen.
Gepubliceerd: 04/07/2022
Gebruik een ontwerpmethode! De wens om jouw onderwijs te verbeteren, maar zie je door de ontwerpmethodes het bos niet meer? In dit artikel vatten we verschillende onderwijs ontwerpmethodieken voor je samen.
Gepubliceerd: 22/06/2022
Het einde van het blok nadert en dus is het weer tijd voor het beoordelen van studentenwerk. Ken jij alle ins en outs van nakijken in Brightspace al? Bekijk de kennisclip van de DLO Innovatiepartners voor handige tips.
Gepubliceerd: 07/04/2022
Wil je dat je studenten de leerstof langer onthouden dan tot de toets? Spreid dan de oefeningen uit over meerdere korte sessies in de tijd. We geven je richtlijnen en praktische tips om dit in te zetten in je les.
Gepubliceerd: 28/02/2022
Veel studenten gebruiken leerstrategieën die helemaal niet zo effectief zijn, zoals het meermaals lezen of het markeren van teksten en het stampen van stof een avond van tevoren. Maar welke leerstrategieën werken wel? En hoe leren we die aan studenten?
Gepubliceerd: 28/02/2022
Veel studenten gebruiken leerstrategieën die helemaal niet zo effectief zijn, zoals het meermaals lezen of het markeren van teksten en het stampen van stof een avond van tevoren. Maar welke leerstrategieën werken wel? En hoe leren we die aan studenten?
Gepubliceerd: 30/11/2021
Het eind van het jaar is de tijd van terugblikken en reflectie, hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar? Het afgelopen jaar heb je waarschijnlijk meerdere keren je onderwijs moeten aanpassen, van fysiek naar online naar blended. Kun jij de keuzes die je hebt gemaakt onderbouwen?
Gepubliceerd: 08/02/2022
Als je aan de slag wilt met je onderwijs meer blended maken, is het natuurlijk handig om te weten waar je nu staat. Hiervoor zijn verschillende reflectie-instrumenten, zoals de Next Level Learning Scan van de HvA, het Europese EMBED of de Integrale Bewegingssensor uit het versnel
Gepubliceerd: 28/03/2022
Wil je dat studenten actief betrokken zijn en zich blijven ontwikkelen? Dan is peerfeedback essentieel! Peerfeedback helpt studenten kritisch te kijken en dieper te leren. Met hulp van FeedbackFruits gebruik je peerfeedback eenvoudig in je onderwijs.
Gepubliceerd: 30/11/2021
Mis je het whiteboard tijdens online lesgeven? Wil je meer interactie met studenten? Wil je je ideeën visueel vormgeven? Dan is het online whiteboard Miro iets voor jou. Collega Jan-Jaap Heine, projectmanager en docent bij CO-CB deelt zijn ervaring.
Gepubliceerd: 12/05/2022
Online aanwezigheid is belangrijk voor de betrokkenheid en motivatie van studenten. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we een aantal praktische tips.
Gepubliceerd: 09/03/2022
Microsoft Whiteboard is vernieuwd en biedt nu nog meer mogelijkheden om je les te verrijken. In dit artikel vind je 6 manieren om aan de slag te gaan.
Gepubliceerd: 25/01/2022
Kennisclips worden bij steeds meer opleidingen gebruikt. Maar waarom zou je een kennisclip in willen zetten? En hoe maak je een goede kennisclip? Met die vragen is Tatjana Fincke, onderwijskundig psycholoog, samen met CO+CB aan de slag gegaan.