Tips

Elke twee weken verschijnt een nieuwe blended learning tip in de nieuwsbrief van FDMCI. Hieronder vind je een overzicht van alle tips.

Tips

Online samenwerken is een essentieel onderdeel van blended learning. Maar hoe doe je dat op een effectieve en leuke manier? Microsoft Teams is een handige tool die je daarbij kan helpen. In dit artikel geven we je vijf tips om online samenwerken makkelijker en leuker te maken.

Tips

In dit artikel zetten wij handige informatie binnen en buiten de HvA op het gebied van AI en onderwijs op een rijtje.

Tips

In een blended omgeving leren studenten zowel op de campus als online. Dit biedt mogelijkheden voor flexibiliteit en personalisatie, maar ook uitdagingen voor motivatie en zelfregulatie. Daarom delen we 7 tips om de motivatie en zelfregulatie te boosten, met HvA-voorbeelden.

Tips

Met Activitool kun je de perfecte werkvorm vinden die past bij het doel van je les. Bovendien kun je direct zien welke digitale tools je kunt gebruiken om deze werkvorm uit te voeren, of welke werkvorm passen bij een specifieke tool.

Tips
Tip: Toolkit formatief evalueren

Gepubliceerd: 06/03/2023

Om docenten te helpen bij het implementeren van formatief evalueren in hun lessen, hebben wij een praktische toolkit ontwikkeld. De toolkit volgt de 5 formatieve evaluatiestrategieën van Wiliam. Deze strategieën helpen je als docent om informatie over het leren te verzamelen.

Tips

Vakken die blended zijn vormgegeven, zijn gemiddeld effectiever dan vakken die volledig fysiek of online zijn. In dit artikel delen we tips om je vak effectiever te maken.

Tips

Met de AI-chatbot van GPT3 kunnen studenten in no-time teksten genereren voor verslagen en essays. Hoe gaan we daar als hogeschool mee om? En welke kansen biedt GPT3?

Tips
Tip: 5 podcasts voor de donkere dagen

Gepubliceerd: 22/11/2022

5 podcast tips over onderwijs, verandering en innovatie etc. Van FDMCI-collega's en van buiten. Lekker voor onder een deken bij de kachel. Of zet een koptelefoon op en ga een blokkie om!

Tips

In de training ‘Beoordelen in Brightspace met rubrics’ op 25 oktober van 16:10 - 17:00 delen we tips & tricks, is er ruimte voor het stellen van vragen en ga je zelf aan de slag in je eigen course.

Tips

Laat studenten een afspraak met je maken wanneer het jou uitkomt. Zonder heen en weer mailen. Het kan met Microsoft Bookings.

Tips

Onlangs schoof een groep kersverse docenten aan voor de survival course om wegwijs te worden met blended onderwijs binnen FDMCI. In dit artikel delen we 5 tips die we de docenten meegaven. Binnenkort ook een training volgen? Lees dan snel verder.

Tips
Tip: SOS Nieuwe medewerkers

Gepubliceerd: 26/07/2022

Als nieuwe medewerker komen er veel afkortingen en begrippen op je af. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer. Op deze pagina vind je een handig overzicht en linkjes om je op weg te helpen. 

Tips
Tip: Onderwijs (her)ontwerpen?

Gepubliceerd: 04/07/2022

Gebruik een ontwerpmethode! De wens om jouw onderwijs te verbeteren, maar zie je door de ontwerpmethodes het bos niet meer? In dit artikel vatten we verschillende onderwijs ontwerpmethodieken voor je samen.

Tips

Het einde van het blok nadert en dus is het weer tijd voor het beoordelen van studentenwerk. Ken jij alle ins en outs van nakijken in Brightspace al? Bekijk de kennisclip van de DLO Innovatiepartners voor handige tips.

Tips

Wil je dat je studenten de leerstof langer onthouden dan tot de toets? Spreid dan de oefeningen uit over meerdere korte sessies in de tijd. We geven je richtlijnen en praktische tips om dit in te zetten in je les.

Tips

Veel studenten gebruiken leerstrategieën die helemaal niet zo effectief zijn, zoals het meermaals lezen of het markeren van teksten en het stampen van stof een avond van tevoren. Maar welke leerstrategieën werken wel? En hoe leren we die aan studenten?

Tips

Veel studenten gebruiken leerstrategieën die helemaal niet zo effectief zijn, zoals het meermaals lezen of het markeren van teksten en het stampen van stof een avond van tevoren. Maar welke leerstrategieën werken wel? En hoe leren we die aan studenten?

Tips
Tip: Hoe ziet jouw leercyclus eruit?

Gepubliceerd: 30/11/2021

Het eind van het jaar is de tijd van terugblikken en reflectie, hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar? Het afgelopen jaar heb je waarschijnlijk meerdere keren je onderwijs moeten aanpassen, van fysiek naar online naar blended. Kun jij de keuzes die je hebt gemaakt onderbouwen?

Tips
Tip: Waar sta jij met Blended learning?

Gepubliceerd: 08/02/2022

Als je aan de slag wilt met je onderwijs meer blended maken, is het natuurlijk handig om te weten waar je nu staat. Hiervoor zijn verschillende reflectie-instrumenten, zoals de Next Level Learning Scan van de HvA, het Europese EMBED of de Integrale Bewegingssensor uit het versnel

Tips

Wil je dat studenten actief betrokken zijn en zich blijven ontwikkelen? Dan is peerfeedback essentieel! Peerfeedback helpt studenten kritisch te kijken en dieper te leren. Met hulp van FeedbackFruits gebruik je peerfeedback eenvoudig in je onderwijs.

In de praktijk
Breng je les tot leven met Miro

Gepubliceerd: 30/11/2021

Mis je het whiteboard tijdens online lesgeven? Wil je meer interactie met studenten? Wil je je ideeën visueel vormgeven? Dan is het online whiteboard Miro iets voor jou. Collega Jan-Jaap Heine, projectmanager en docent bij CO-CB deelt zijn ervaring.

Tips
Tip: Wees als docent online aanwezig

Gepubliceerd: 12/05/2022

Online aanwezigheid is belangrijk voor de betrokkenheid en motivatie van studenten. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we een aantal praktische tips.

Tips

Microsoft Whiteboard is vernieuwd en biedt nu nog meer mogelijkheden om je les te verrijken. In dit artikel vind je 6 manieren om aan de slag te gaan.

Tips
Tip: Hoe maak ik een kennisclip?

Gepubliceerd: 25/01/2022

Kennisclips worden bij steeds meer opleidingen gebruikt. Maar waarom zou je een kennisclip in willen zetten? En hoe maak je een goede kennisclip? Met die vragen is Tatjana Fincke, onderwijskundig psycholoog, samen met CO+CB aan de slag gegaan.