Tip: Hoe maak ik een kennisclip?

Kennisclips worden bij steeds meer opleidingen gebruikt. Maar waarom zou je een kennisclip in willen zetten? En hoe maak je een goede kennisclip? Met die vragen is Tatjana Fincke, onderwijskundig psycholoog, samen met CO+CB aan de slag gegaan. Eindproduct: een praktisch overzicht met do’s en don’ts waarmee je morgen nog aan de slag kunt!

Waarom zou je met kennisclips werken?
Met behulp van kennisclips kan je de tijd binnen én buiten het klaslokaal efficiënt benutten. Studenten bekijken de kennisclip met basis lesstof thuis in hun eigen tijd en tempo. Daardoor hou je face-to-face meer tijd over voor verdieping van de stof via discussies, vragen of oefeningen.

Soms is het niet nodig om zelf een kennisclip op te nemen: een collega heeft een clip gemaakt of op YouTube zijn inhoudelijk sterke filmpjes te vinden. Wil je zelf aan de slag? Volg dan deze aanwijzingen:

• Kort en simpel: Houd het onder de 7 minuten om de aandacht van de studenten vast te houden (ongeveer 1000 woorden).
  • Segmenteren: Verdeel het materiaal in korte brokjes informatie. Beter drie kortere delen over één onderwerp dan één lange video.
  • Structuur: Geef duidelijk aan welke clip bij welk onderwerp hoort en wanneer de clip moet worden bekeken.
  • Signalering: Haal de essentiële informatie naar voren door te markeren en verschillende lettertypen of kleuren te gebruiken.
  • Interactie: Maak de clip interactief of start de video met een (controversiële) stelling en gebruik in-video vragen.

Meer weten? Bekijk het overzicht met tips & tricks. Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar.