Tip: wat kan GPT3 voor jouw onderwijs betekenen?

Met de AI-chatbot van GPT3 kunnen studenten in no-time teksten genereren voor verslagen en essays. Hoe gaan we daar als hogeschool mee om? En welke kansen biedt GPT3?

Wat is GPT3?
De beste manier om GPT te beschrijven is om de chatbot zichzelf te laten introduceren. Onderwijskundig ontwerper Ria Jacobi vroeg de bot: provide me with a self description in dutch about ChatGPT

‘’ChatGPT is een kunstmatige intelligentie (AI) schrijftool die is ontworpen om te helpen bij het schrijven van teksten. Het programma werkt door middel van natuurlijke taalverwerking, wat betekent dat het in staat is om te communiceren met mensen in een menselijke taal. ChatGPT kan worden gebruikt om feedback te geven op schrijfopdrachten en om suggesties te doen voor verbeteringen, wat het voor studenten en schrijvers een nuttig hulpmiddel kan maken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat ChatGPT alleen bedoeld is als aanvulling op het eigen kritische denkvermogen van gebruikers, en niet als vervanging ervan.‘’

Mogelijkheden voor onderwijs
Sinds de publiekelijke beschikbaarheid staat het internet vol met creatieve toepassingen. We zetten er vier op een rij:

Gepersonaliseerd leren
Chatbots lesplannen maken, gepersonaliseerde feedback geven en opdrachten genereren die aansluiten op het niveau van de individuele student. Ook kan de software complexe begrippen uitleggen. Chatbots kunnen dit 24 uur per dag en kunnen meerdere studenten tegelijk helpen. Het biedt daarmee een interessante ontwikkeling die docenten kan ontlasten, zodat er tijd vrijkomt voor zaken die docenten juist zo waardevol maken, bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding.

Ideeen genereren
GPT3 kan ideeën genereren om je creativiteit aan te wakkeren. Vraag bijvoorbeeld om je losse gedachten te structureren tot een opzet voor een artikel, een blog te schrijven over de gevaren van TikTok in de stijl van The Washington Post of om een pakkende titel te verzinnen voor je essay.

Coderen
GPT-3 kan programmeercode genereren op basis van tekstinput in natuurlijke taal. Daarnaast kan het helpen om fouten in code op te sporen en te herstellen.

Epsilon Code is een voorbeeld van een tool die code kan genereren op basis van tekst. Het biedt ook hulp bij debugging. Bron: epsilon.shreenabh.com

Informatie zoeken
De manier waarop we informatie zoeken gaat radicaal veranderen. Stel: Je probeert een idee te herinneren dat je ooit las in een paper. Nu zou je je aantekeningen doorspitten of het artikel proberen te vinden en opnieuw lezen. In de toekomst vraag je het aan een chatbot die direct met het juiste antwoord komt.

Een mooi inkijkje in de toekomst van informatie terugvinden is de chatbot van de podcast van Huberman Lab. Vraag de chatbot bijvoorbeeld What’s the healthiest morning routine? en de bot scant de transcripten van de afleveringen en geeft antwoord in korte, begrijpelijke tekst, inclusief referentie naar de betreffende aflevering. Stel je voor dat je zo’n zoekmachine hebt voor je notities, colleges en verslagen! Microsoft investeert miljarden in de ontwikkeling van gpt3, dus de kans is groot dat we bovenstaande mogelijkheden gaan terugzien in applicaties als Word, Teams en Outlook.

De chatbot van de Huberman Lab podcast laat zien hoe we in de toekomst informatie zoeken.

Hoe ga je om met gpt3 in je onderwijs?
Elke nieuwe technologie heeft ook een keerzijde. Wat doe je als studenten massaal hun verslagen door gpt3 laten schrijven?  Gpt3 volledig te verbieden heeft geen zin. De techniek is er en zal niet zomaar verdwijnen. En zelfs al zou het lukken om het volledig uit het onderwijs te bannen, dan nog krijgen studenten ermee te maken in het werkveld. Het is dus belangrijk om studenten voor te bereiden en na te denken welke vaardigheden ze straks nodig hebben. Denk aan het schrijven van goede opdrachten voor chatbots en het kritisch beoordelen van output. Ga daarom in gesprek met studenten: vraag wat hun ervaringen zijn, welke voordelen het hen biedt en waar ze tegenaan lopen. Wie weet komen ze met toepassingen waar je zelf nooit aan had gedacht. Maak duidelijke afspraken waarvoor studenten het wel en niet gebruiken. En geef ze mee om geen persoonlijke data met de chatbot te delen, op dit moment is het onduidelijk wat daarmee gebeurt.

Dat gpt3 het onderwijs zal veranderen staat vast. Zo stelt de Vrije Universiteit dat het niet langer haalbaar is om te toetsen op een eindproduct: dat kunnen studenten immers laten generen. De beoordeling moet daarom verschuiven naar het proces in plaats van het resultaat. Bijvoorbeeld door te beoordelen op vaardigheden en competenties. Dit sluit mooi aan op formatief evalueren. Iets waar we als hogeschool al naartoe werken.

Meer weten? Kom naar de chat gpt3 kennissessie op dinsdag 24 januari, vanaf 15.00 in het Jacoba Mulderhuis (aanmelden via link).