Tip: Handige informatie over AI in onderwijs op een rijtje

Kunstmatige intelligentie (AI) is overal en ontwikkelt zich in rap tempo. Als docent is het belangrijk om te begrijpen hoe we AI in ons onderwijs kunnen toepassen en welke risico’s er zijn. Dit artikel een overzicht met handige bronnen, zowel intern als extern aan de HvA, om je te helpen bij deze uitdaging.

De HvA AI fabriek

Op donderdag 30 november wordt er weer een nieuwe Fabriek georganiseerd. De AI fabriek is bedoeld voor docenten, onderwijsontwikkelaars en onderwijskundigen van de Hogeschool van Amsterdam. Het overkoepelende thema is: Samen leren onderwijs innoveren. Na een inspirerende keynote worden er verschillende workshops aangeboden waarin we vanuit verschillende invalshoeken en kennisgebieden aan de slag gaan met het onderwerp van de dag: AI. Meld je snel aan!

HvA community

Ben je al lid van het Team ‘Onderwijs met AI’? In deze levendige Teamsomgeving wordt inspiratie, tips, tricks en implicaties van AI in het onderwijs gedeeld en besproken. Moeite om bij te blijven met de razendsnelle ontwikkelingen? Collega Enrico Tan zet in de AI-weekly de laatste ontwikkelingen op AI gebied op een rijtje.

Infographic & Handreiking generatieve AI

Benieuwd hoe we binnen de HvA omgaan met AI? Bekijk dan de “Handreiking generatieve AI en verantwoord toetsen en afstuderen

Of gebruik deze handige infographic, ontwikkeld door FG & FBSV op basis van de handreiking: Infographic ChatGPT & Studentenwerk

Creatief met AI bij CMD
Bij CMD ontwerpen de studenten in het vak Human-Agent Interaction een virtuele boyband met behulp van generatieve AI. Ieder team maakt een eigen bandlid met behulp van taal-, beeld-, video- en geluid-AI. Doel is via een chat-interface (GPT4) een geloofwaardig chatgesprek te voeren met de bandleden. Groepsdeliverables zijn een werkende bot, een insta profiel en een poster-instructie voor mede studenten <hoe ontwerp ik een AI-artiest>. Daarnaast schrijven studenten een persoonlijke reflectie op de stelling: Door Generatieve AI is de opleiding CMD overbodig.

Prompts voor het onderwijs

Benieuwd hoe AI jou als docent kan ondersteunen, bijvoorbeeld in het ontwikkelen van lessen of quizzes? Microsoft heeft een handige ‘prompt’ bibliotheek gepubliceerd speciaal voor het onderwijs. Een prompt is de instructie die je geeft aan een generatieve AI-tool, zoals ChatGPT. Het is gemaakt voor docenten, studenten en managers en staat op GitHub. Aan de linkerkant kun je in de mapjes browsen naar de gewenste doelgroep en dan een prompt selecteren die je kan kopiëren naar bijvoorbeeld ChatGPT.

SURF

Bij SURF is veel expertise op het gebied van AI en onderwijs & onderzoek. Op de website van SURF staan video’s, podcasts, onderzoeken en best practices.

Volg Barend Last op LinkedIn

Barend Last, onderwijskundige en schrijver van het boek Chatten met Napoleon deelt op LinkedIn wekelijks beschouwingen en interessante updates op het gebied van AI & onderwijs. Op 30 november verzorgt hij een key-note tijdens de AI fabriek.

In het boek Chatten met Napoleon deelt Barend creatieve werkvormen om generatieve AI in te zetten in het onderwijs. Zo kun kan je een virtueel gesprek voeren met historische figuren. De mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken?