Tip(s) waarmee je jouw (blended) cursus effectiever maakt

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat blended vakken gemiddeld effectiever zijn dan vakken die volledig fysiek of online worden aangeboden. In deze tip delen we een video waarin onderwijsonderzoeker en HvA-collega dr. Izaak Dekker 6 tips geeft hoe je je cursus effectiever maakt. We lichten er twee toe:

Laat studenten zichzelf overhoren

Laat je je studenten teksten lezen of video’s bekijken? Zorg dan dat studenten zichzelf kunnen overhoren of ze de stof beheersen. Met interactive document en interactive video kun je vragen toevoegen aan de stof:

Voeg vragen toe aan teksten of video’s zodat studenten zichzelf kunnen overhoren of ze de stof goed begrepen hebben.

Bijkomend voordeel: je ziet wat studenten al begrijpen en kunt dat schrappen uit de les. Zo blijft er tijd over om de stof te behandelen die studenten lastig vinden.

Richt je vak eenduidig in

Stem met je collega’s af hoe jullie het vak inrichten. Zo hoeven studenten niet iedere keer uit te zoeken waar ze materialen kunnen vinden en houden ze meer mentale ruimte over voor de inhoud. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel Inrichten van de leeromgeving.

Wil je aan de slag om je vak nog beter te maken? We denken graag met je mee! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.