Tip: 5 manieren om makkelijker samen te werken in Microsoft Teams

Online samenwerken is een essentieel onderdeel van blended learning. Maar hoe doe je dat op een effectieve en leuke manier? Microsoft Teams is een handige tool die je daarbij kan helpen. In dit artikel geven we je vijf tips om online samenwerken makkelijker en leuker te maken.

Vraag een team aan via de knop Request Team

Creëer je eigen online werkplek

Goede samenwerking begint met een eigen werkplek waar je met je team kunt communiceren, bestanden delen en taken verdelen. Heb je nog geen team? Vraag er dan een aan door in Microsoft Teams in de balk rechts te klikken op Request Team. Wil je een team met je studenten? Vraag dan een team aan in Brightspace. Instructies vind je in de Lecturer Course – Teamswidget.

Organiseer je team in kanalen
Binnen een team kun je verschillende kanalen aanmaken om je werk te organiseren. Een kanaal is een aparte ruimte waar je aan een specifiek project of opdracht werkt. Bijvoorbeeld het organiseren van een evenement of het begeleiden van een groepje studenten. Zo heb je alle informatie op een plek en hoef je minder te zoeken. Je kunt een kanaal aanmaken door op de drie puntjes naast de naam van je team te klikken en te kiezen voor Voeg kanaal toe. Voor je vak kun je aparte kanalen maken waarin groepjes studenten samenwerken aan een opdracht.

Verberg kanalen voor andere leden van het Team, als je wil dat alleen de betrokkenen toegang hebben tot hun werkruimte. Dit doe je door een nieuw kanaal aan te maken als privé of door dit aan te geven in de widget in je Brightspace course.

Voor je vak kun je (privé) kanalen maken waarin groepjes studenten kunnen samenwerken aan een opdracht.

Samenwerken aan bestanden

Een van de grootste voordelen van Teams is dat je gemakkelijk samenwerkt in bestanden. Je hoeft geen documenten meer heen en weer te sturen of te zoeken naar de laatste versie. Deel een bestand in de chat om er samen aan te werken. Je ziet meteen wie nog meer in het bestand bezig is en wat er wordt gewijzigd.

Documenten die je deelt in de chat zijn terug te vinden in het tabblad Bestanden. Je kunt daar ook een nieuw document openen dat automatisch voor iedereen beschikbaar is. Wil je in de chat verwijzen naar een eerder gedeeld bestand? Deel dan de link van het bestand.

Bestanden kun je delen met het hele team of met een specifiek kanaal. Elk kanaal heeft een eigen map waarin je bestanden kunt delen. Bestanden in een privé kanaal zijn alleen zichtbaar voor leden van dat kanaal.

Brainstorm, schrijf en plan samen met Loop-onderdelen

Met Loop-onderdelen kun je samenwerken aan teksten, lijsten en tabellen direct in de chat. Iedereen kan bewerken en wijzigingen zijn direct voor het hele team zichtbaar. Zo schrijf je samen een tekst in een chatbericht of maak je een lijst die iedereen kan aanvullen.

Werk in een chat samen aan een tekst of to do-lijst met een Loop-onderdeel.

Je kunt Loop componenten delen in verschillende teams, in een e-mail of op een Whiteboard. Als je op de ene plek een wijziging maakt, is dat direct overal zichtbaar.

Ideeën visualiseren op een oneindig groot whiteboard

Voeg een Whiteboard toe om samen ideeën te visualiseren en creatief te werken met post-is, docenten en afbeeldingen. Met de ingebouwde templates voor bijvoorbeeld een brainstorm, lesplan of planbord kun je snel aan de slag. Je voegt een whiteboard eenvoudig toe aan je team of kanaal via de plus + knop in de balk bovenin.

Voeg een Whiteboard aan je team toe om samen ideeën te visualiseren.

Meer weten? In een eerdere tip deelden we verschillende manieren om je les (of meeting) te verrijken met Whiteboard.