Haal het werkveld de klas in met MS Teams

Wil je je studenten motiveren? En ze controle geven over hun eigen leerproces? Laat ze dan een expert uit het werkveld interviewen. Dit kan eenvoudig met behulp van MS Teams. Experts hoeven slechts een half uur in te bellen en hebben geen voorbereidingstijd of reistijd nodig, wat de drempel om deel te nemen laag maakt. Collega Bas Meyberg van HBO-ICT bedacht deze werkvorm en legt in onderstaande video uit hoe het werkt. Onder de video deelt Bas zijn stappenplan om zelf aan de slag te gaan.

Video opent in nieuw tabblad.

Tips om zelf aan de slag te gaan

Wil je na het zien van de video ook experts uitnodigen in jouw les? Bas ontwikkelde een handig stappenplan waarmee je snel aan de slag kunt:

Voorafgaand

• Maak een lijst van experts die toestemming hebben gegeven om deel te nemen en benader hen twee weken voor aanvang van de lesreeks om zoveel mogelijk beschikbare data door te geven. Houd bij wie wanneer beschikbaar is en plan dienovereenkomstig.
  • Laat studenten zich inschrijven voor de verschillende experts via een simpel formulier in Excel of via de groepsfunctie (enroll) van het digitale leeromgeving (DLO).
  • Stuur alle experts een uitnodiging met de precieze tijd en de MS Teams meeting link. Het is het handigst om iedereen dezelfde link te sturen, zodat studenten die onverwacht thuis zitten of in de klas actief willen deelnemen ook kunnen inbellen.
  • Stuur de studentgroepen die gaan interviewen het LinkedIn-profiel van de expert, zodat ze zich kunnen voorbereiden. Laat studenten vooraf open vragen indienen om er zeker van te zijn dat ze goed voorbereid zijn en zodat je kunt controleren of de geïnterviewde de vragen kan beantwoorden. Elke vraag moet waarde toevoegen. Soms stellen studenten te persoonlijke vragen (zoals waarom deed u vroeger aan judo?) of te gesloten vragen (zoals hoe lang werkt u al bij XYZ?). Reken op ongeveer 2 minuten per vraag en vraag de studenten een extra vraag te stellen als de expert kort van stof is.
  • Als er geen vragen meer zijn (of als de groepsleden onverhoopt afwezig zijn) houd het interview dan samen met de klas.
  • Geef de expert zo min mogelijk informatie, behalve over het vak en het niveau van de studenten, zodat deze verrast wordt door de vragen en eerlijke antwoorden geeft. Dit voorkomt dat het een gastcollege wordt.
  • Stuur een dag van tevoren een herinnering naar de studenten (‘waar blijven de vragen?’) en naar de expert (‘ben je er klaar voor?’) om misverstanden te voorkomen.

Tijdens de les

• Zorg voor een lokaal met een groot scherm en speakers. Selecteer in MS Teams bij apparaatinstellingen de luidspreker ‘scherm’ zodat iedereen het interview goed kan horen. Omdat studenten bij de laptop staan, is de ingebouwde microfoon meestal voldoende. Een losse microfoon kan echter een leuke toevoeging zijn omdat dan duidelijker is wie de vraag stelt.
  • Toon de vergadering op het grote scherm en laat de studenten die interviewen plaatsnemen achter de laptop.
  • Verweef het interview in de les. Door te vertellen wat de functie van de expert is, weet de klas vooraf  waar het interview over gaat en waarom het relevant is. Vaak is dit ook de eerste vraag. Bied eventueel de klas de kans om vragen te stellen, bijvoorbeeld via chat.
  • Bespreek het interview kort na en formuleer enkele take aways. Of maak verbinding met de reeds besproken stof.
  • Vraag de klas om feedback: wat ging er goed en wat kan er beter?
  • Hou de tijd in de gaten en vraag de expert of hij/zij nog extra tijd heeft mocht het uitlopen (wat vaker gebeurd dan niet… vanwege de expert!).
  • Laat studenten een kort verslag schrijven met de take aways en reflectie. Dit moedigt hen aan goed te luisteren naar de antwoorden.