Breng je les tot leven met Miro

Mis je het whiteboard tijdens online lesgeven? Wil je meer interactie met studenten? Wil je je ideeën visueel vormgeven? Dan is het online whiteboard Miro iets voor jou. Collega Jan-Jaap Heine, projectmanager en docent bij CO-CB, is al jaren enthousiast gebruiker en deelt zijn ervaring.

Jan-Jaap, hoe leg jij studenten uit wat Miro is?
“Miro is je eigen projectruimte met oneindig grote whiteboards, maar je hoeft na afloop niet op te ruimen. Je kunt alles aan de wand laten hangen, je hoeft niet te stofzuigen en je hebt altijd toegang, zelfs midden in de nacht.”

Jan-Jaap gebruikt Miro in zijn lessen als whiteboard om post-its te plakken en afbeeldingen, video’s en screenshots te laten zien. Maar de echte kracht van het programma zit in de interactie met studenten. “Ik zet bijvoorbeeld een model of een canvas in Miro, projecteer het board op een groot scherm en vraag alle studenten om dat model met elkaar in te vullen.” Het programma leent zich ook uitstekend als gespreksstarter. “Ik toon bijvoorbeeld een afbeelding van een achtbaan en laat studenten aangeven op welke plek in de achtbaan ze zitten. Daarmee geven ze aan wat hun energieniveau is, of hoe creatief ze zich voelen. Hebben ze het gevoel dat ze omhooggaan? Of zitten ze juist in een looping? Door dit visueel te maken krijg je makkelijk input van je klas. Dit werkt online heel goed, maar het kan ook in fysieke lessen.”

Figuur 1. Miro werkt uitstekend als gespreksstarter waarbij studenten op een visuele manier aangeven hoe ze zich voelen.

Voor projecten besloten Jan-Jaap en zijn collega’s Miro in te zetten als canvas waarop studenten tijdlijnen, afbeeldingen, documenten, tabellen en to-do-lijsten kunnen plaatsen. “Het is daarmee ook een goed startpunt voor project coaching: studenten gebruiken het om hun voortgang te laten zien en om coachvragen te formuleren. Bij ons gebeurt dat aan de hand van weekopdrachten. Alles is online beschikbaar. Zo kun je als docent precies zien waar iedereen mee bezig is.”

Figuur 2 Miro als canvas voor een project.
Figuur 2. Miro als canvas voor een project.

Wat is de meerwaarde van Miro?
“Voorheen zou je bijvoorbeeld brainstormsessies op een fysiek whiteboard doen en na afloop foto’s van de borden maken. Die foto’s belanden vervolgens in een Word-document waar niemand naar kijkt. Het mooie aan Miro is juist dat het voor iedereen die je toegang geeft direct toegankelijk is en dat iedereen tegelijkertijd kan samenwerken.”

Hoe reageren studenten?
“Ik merk dat studenten er enthousiast over zijn. Studenten maken het van hen zelf. Ze zetten er ook foto’s en persoonlijke dingen in. Dat helpt in hun leerproces. Ook merk ik dat studenten voor een groepsopdracht hun informatie en documenten niet meer in een map zetten, maar steeds meer via Miro doen.”

Zelf aan de slag met Miro

Wil je zelf aan de slag? Kijk dan op de Miro-pagina. Daar vind je hoe je een account aanvraagt en vind je handige instructievideo’s en praktische tips hoe je Miro inzet in je onderwijs.

Deel je kennis
Ben je een enthousiast gebruiker van een van de andere onderwijstools van de HvA (FeedbackFruits, Wooclap, FeedPulse, Padlet, Grasple)? En wil je net als Jan-Jaap je ervaring delen zodat andere docenten er ook wat mee kunnen? Neem dan contact op met Blended learning FDMCI.