Hoe gebruik je de SLIM-methodiek om onderwijs te ontwerpen?

Collega Ulrike Stam werd geïnterviewd door FOO over de Student Learning & Instruction Map (SLIM). Via SLIM kan je als docententeam het pad van leeractiviteiten dat een student doorloopt uittekenen. Wat doet de student zelfstandig? Welke leeractiviteiten vinden klassikaal plaats? Wat gebeurt er in de online leeromgeving? Via het ‘mappen’ van leeractiviteiten wordt het blended leerpad voor de student inzichtelijk. Eindresultaat? Een doordacht onderwijsontwerp boordevol activerende leer- en werkvormen!

In onderstaande video legt Ulrike uit je hoe je met SLIM je onderwijs (her)ontwerpt en deelt ze praktische tips. De video opent in een nieuw tabblad. Wil je ook aan de slag? Neem contact op met O&O voor advies!

Zoals het een design-faculteit betaamt ontwierp O&O FDMCI een (Blended) ontwerpmethode. Het grote voordeel van het visueel maken van werkvormen, leeruitkomsten en toetsing is dat je in een oogopslag ziet wat studenten aan het einde van de module moeten beheersen en hoe ze daar komen. De Student Learning & Instruction Map (SLIM) is vormgegeven door studentassisistent Bahaa Salaymeh (CMD).

Afbeelding 1: Student Learning & Instruction Map (SLIM)
Afbeelding 2: Docenten plaatsen leeractiviteiten op de map tijdens een SLIM-sessie onder begeleiding van onderwijskundigen van O&O.