Tip: Terugblik op de EPIC-conferentie

Deze week vond EPIC plaats, een conferentie over digitale transformatie in het hoger onderwijs. In dit artikel vind je een terugblik met take aways. 

Blended learning en FDMCI

Het O&O/IM-team van FDMCI heeft in de vorm van een posterpresentatie een bijdrage geleverd aan EPIC. We hebben onze Blended ondersteuning voor docenten gepresenteerd waarvan deze website een groot onderdeel is. Door wetenschappelijke inzichten te vertalen naar het ontwerpen en geven van onderwijs, waarin goed onderwijs centraal staat en technologie een ondersteunende rol heeft.   

Daarnaast hebben we met trots onze Student Itinerary Map gepresenteerd: een kaart waarmee docenten hun onderwijsontwerp visueel kunnen maken en alle aspecten lesgeven in kaart brengen en op elkaar laten aansluiten. Dit resulteerde in positieve reacties en leverde interessante gesprekken op met collega’s van andere onderwijsinstellingen. Een close up van de poster vind je onderaan dit artikel.

Flin Wessels van O&O in gesprek met vakgenoten

Ben jij bezig met het herontwerpen van je onderwijs? Kijk dan ook eens bij onze artikelen over onderwijs ontwikkelen. Wil je graag ondersteuning als team? Neem dan contact op, we komen graag langs met onze Student Itinerary Map.

Blended support poster FDMCI (klik om te vergroten)

T-shaped en M-shaped professionals zijn de toekomst

Dirk van Damme, voormalig hoofd van de OECD, behandelde in zijn keynote de vraag hoe we als hoger onderwijs relevant blijven voor de maatschappij en het bedrijfsleven in de toekomst. Zo zijn er steeds meer grote techbedrijven als Apple en Google die niet langer een diploma vereisen.  

Onderwijs in generieke vaardigheden wordt steeds belangrijker. Denk daarbij aan het kunnen bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen, kritisch en analytisch denken, communicatie en digitale vaardigheden. Volgens Van Damme moeten we studenten opleiden tot ‘T-shaped’ professionals: mensen die zowel specialistische als generieke kennis en vaardigheden bezitten en het vermogen om hun kennis in verschillende situaties toe te passen. Nog een stap verder is de ‘M-shaped’ professional: iemand met meerdere specialisme en generieke skills om zijn/haar kennis toe te passen in meerdere domeinen.

Dirk van Damme tijdens zijn keynote over het belang van generieke skills.

Denk als Els: breng de behoefte van je gebruikers in kaart

Harald Middel en Pim Busker van theFactore.e presenteerden een gedachte-experiment om de mismatch tussen de vaardigheden van alumni en de vereiste skills die de arbeidsmarkt vraagt op te lossen. Het gaat er hierbij om dat je niet redeneert vanuit de bestaande middelen en infrastructuur, maar vanuit de gebruiker en zijn of haar behoeftes. In het experiment kropen we in de huid van gebruiker Els. Els volgt een hbo-studie, studeert af, wordt alumni en gaat werken. Na een tijdje ontstaat een mismatch: de skills van Els voldoen niet langer. Els moet dus bijleren, maar waar? Studeren als afgestudeerde is lastig en kostbaar. Sluit dat wel aan bij het leven dat Els op dat moment leidt? Door te denken vanuit de gebruiker kom je sneller tot creatieve en innovatieve oplossingen.

3 tips: 

  • Denk vanuit je gebruiker, wat heeft hij/zij nodig? 
  • Kijk uit met je aannames 
  • Leer door te doen