Onderwijs ontwikkelen
Gepubliceerd: 01/10/2021
Goed onderwijs is geen toeval, maar vraagt net als andere vormen van productontwikkeling een ontwerpproces. Het ontwerp van je onderwijs geeft richting en kaders voor de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijs.
Gepubliceerd: 01/10/2021
Een opleiding stelt zich tot doel om studenten op te leiden tot de vastgestelde eindkwalificaties. Elke module draagt daar aan bij; door het vaststellen van leeruitkomsten wordt duidelijk hoe. De leeruitkomsten sturen de didactiek, leeractiviteiten en toetsing binnen de module.
Gepubliceerd: 01/10/2021
Hoe kan een student aantonen dat hij/zij de leeruitkomsten heeft behaald? En hoe zorg je ervoor dat de beoordeling eerlijk (objectief en valide) en betrouwbaar is? En misschien wel het belangrijkste hoe zet je toetsing in voor de ontwikkeling van studenten?
Gepubliceerd: 01/10/2021
Binnen de HvA vinden we het belangrijk dat studenten worden opgeleid volgens de laatste stand van zaken uit de wetenschap en de praktijk, actuele bronnen zijn daarbij heel belangrijk. Waar vind je die en hoe selecteer je de juiste?
Gepubliceerd: 01/10/2021
Leren is een werkwoord, dus wat moeten studenten doen? Dat is de vraag bij het ontwikkelen van leeractiviteiten. Welke activiteiten helpen de student om de beoogde leeruitkomsten/leerdoelen te behalen?
Gepubliceerd: 12/10/2021
Goed onderwijs vindt plaats een gestructureerde, goed ingerichte leeromgeving, zowel fysiek als digitaal. De leeromgeving beïnvloedt de motivatie van studenten en geeft studenten de mogelijkheid verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leerproces.
Gepubliceerd: 07/12/2021
Evaluaties zijn feedback van studenten op het onderwijs. Zoals feedback in het onderwijs wordt gebruikt om het leren te bevorderen, kunnen we evaluaties inzetten voor het verbeteren van het onderwijs.
Gepubliceerd: 21/01/2022
Het onderwijs van de HvA heeft het karakter van ‘blended learning’, een doordachte en doelgerichte mix van online en fysieke middelen binnen een volwaardige fysieke en digitale leeromgeving.
Gepubliceerd: 12/10/2022
De wereld verandert in rap tempo. Hoe kunnen we als hogeschool opleiden voor de werknemer van de toekomst? Hoe maken we het onderwijs wendbaarder? En hoe kunnen we inspelen op een veranderende studentpopulatie?